Загальна схема проведення лабораторних робіт

Загальна схема проведення лабораторних робіт має такий вигляд:
Постановка проблеми. Формування суті експерименту.
Добір необхідних засобів вимірювання та лабораторного обладнання.
Збір необхідних теоретичних відомостей. Виведення розрахункових формул,
якщо експеримент пов’язаний із розрахунками.
Складання таблиці для запису результатів вимірювань і обчислень.
Проведення експериментів, необхідних обчислень.
Формулювання найпростішого можливого висновку, в якому б узгоджувалися
три основні фактори: попередня гіпотеза, логічні висновки та експеримент.
У програмі з фізики в тій її частині, де мова йде про фронтальні
лабораторні роботи, сказано: «За змістом експериментальної діяльності вони
можуть бути об’єднані в такі групи: спостереження фізичних явищ і процесів;
вимірювання фізичних величин і констант; вивчення вимірювальних приладів;
з’ясування закономірностей і встановлення законів; складання простих
технічних пристроїв і моделей та дослідження їх характеристик».
Лабораторні роботи, мета яких з’ясування закономірностей і
встановлення законів (умов рівноваги важеля, закону збереження енергії,
закону Ома, другого закону Ньютона, закону збереження імпульсу) фактично
пов’язані з експериментальною перевіркою відомих учням формул. Тому
лабораторні роботи цієї групи аналогічні групі робіт з вимірювання фізичних
величин. Але не виключається можливість проведення деяких з них до
вивчення матеріалу, тобто так, як це здійснюється під час вивчення фізичних
явищ.
Лабораторні роботи, в яких учні повинні скласти прості технічні
пристрої і моделі, передбачають попереднє знайомство учнів із цими
об’єктами діяльності. Цінність таких робіт полягає в осмисленні зв’язків між
окремими елементами пристроїв, розуміння їх принципу дії.
Тому в зошитах для лабораторних робіт доцільно зобразити тільки елементи
цих пристроїв, а в завданні вказати на самостійну їх зборку і демонстрацію дії
зібраного пристрою вчителю.
У зошитах для лабораторних робіт указано:
Лабораторна робота No
Назва лабораторної роботи
Завдання:
Обладнання:
Вимірювальний прилад:
Одиниця вимірювання:
Ціна поділки:Межі вимірювання приладом:
Електрична схема досліду.
Результати вимірювання:
Висновок.
У зошитах для лабораторних робіт указано:
Лабораторна робота No
Назва лабораторної роботи
Завдання:
Вихідна формула:
Фізичні величини, що треба виміряти:
Обчислення:
Схема або малюнок дослідної установки:
Таблиця результатів обчислення і вимірювань:
Обчислення похибок:
Висновок:
У програмі вказана ще одна група лабораторних робіт, в яких
досліджуються характеристики приладів: напівпровідникового транзистора і
діоду, дифракційної решітки, лінз.
Ці роботи потребують опису системи дій як з планування, так і з проведення
дослідження й оформлення результатів.
Висновки. Таким чином, досягненню головної мети навчання фізики, яка
визначена програмою, сприятиме новий підхід до організації навчальної
діяльності учнів, побудований на одночасному використанні двох навчальних
посібників для школярів: підручника і зошитів для лабораторних робіт на
друкованій основі.
Зміст письмових інструкцій побудований так, щоб урахувати
індивідуальні пізнавальні можливості учнів. Зошит орієнтує на якомога
більшу самостійність і творчість учнів під час виконання завдань до
лабораторних робіт. Підручник виконує свою функцію – роз’яснює відповідну
систему дій, допомагає тим учням, які відчувають труднощі в плануванні,
виконанні роботи й оформленні її результатів.
Інструкції до лабораторних робіт доцільно розміщувати в кінці
підручників, надаючи можливість вчителю самостійно вирішувати в якій
частині навчання фізики їх проводити.
Розглянута та частина матеріалів до лабораторних робіт, яка відноситься
до експериментальної їх частини. Бажано додаткові запитання і завдання
формулювати так, щоб вони сприяли більш глибокому осмисленню дій, які
пов’язані з плануванням, проведенням дослідів і інтерпретацією отриманих результатів.

Коментарі

Популярні публікації